In memoriam: Yke van Hettema

We ontvingen het droevige bericht dat Yke van Hettema op 71-jarige leeftijd is overleden. Yke was sinds 2013 als scheidsrechter actief op onze club en floot veel veld- en zaalwedstrijden.

Hockey was van jongs af aan Yke zijn grote passie. Voordat hij bij onze club terecht kwam, was hij onder meer actief bij MHC Zoetermeer (waar hij in 1998 tot lid van verdienste werd benoemd), HC Tilburg, MEP, De Hopbel en HC Den Bosch. Via die laatste club kwam hij bij ons terecht.

Wij kennen Yke vooral als scheidsrechter. We maakten maar al te graag gebruik van zijn kennis en kunde als voormalig bondsscheidsrechter. Hij floot in de voor hem kenmerkende stijl. Streng als het nodig was, met een knipoog als het kon, maar altijd eerlijk. Daarbij was hij overtuigd van de beslissingen die hij nam en daar bleef hij bij. Zijn Friese roots kwamen dan naar boven: stug en eigenwijs.

Bovenal was Yke de man die er altijd was als we hem nodig hadden. Als er op het laatst nog een scheidsrechter gewenst was voor een oefenwedstrijd of als iemand niet kwam opdagen. Yke gaf altijd thuis, ongeacht welk team. Zo floot hij heel veel wedstrijden voor onze club en daar zijn we hem zeer dankbaar voor. Ook voor het geven van een cursus om de jeugd de regels en de liefde voor het fluiten bij te brengen, konden we hem altijd vragen.

Vaak zagen we Yke in stilte genieten van het dynamische verenigingsleven op onze club. Dan zat hij rustig op een kruk te kijken naar het veld of met een glimlach naar uitgelaten, feestende mensen. Met in de ene hand een shaggie, in de andere hand een pilsje.

Het overlijden van Yke raakt veel mensen in onze club. Veel meer en veel intenser dan hij zelf ooit zou denken. Rust zacht Yke.

Wie dat wil, heeft de mogelijkheid om herinneringen aan Yke te delen in het digitale condoleanceregister dat we als club geopend hebben.