Nieuws

Trotseer het zomerse weer: 5 tips voor de ‘mooi weer’-hockeyer

Nieuws afbeelding 16-6
Het kwik stijgt deze week wederom tot grote hoogten. Vandaag spant de kroon met verwachte temperaturen van boven de 30 graden. Op social media zijn er genoeg aankondigingen van ploegen die uit voorzorg niet in deze hitte gaan trainen. 

Desondanks wagen vele teams zich ook wél aan een echte training. Geen overbodige luxe om daarvoor goed beslagen ten ijs te komen. 5 tips voor de ‘mooi weer’-hockeyer. 


1. Drink, drink en drink
Om maar direct een open deur in te trappen: zorg dat je voldoende drinkt. Van tevoren, tijdens en ook na je training. Tijdens het sporten gutst het zweet onder deze temperaturen met bakken tegelijk uit je poriën. En wie vocht verliest moet dat, precies ja, weer aanvullen. Klaar als een klontje. Extra tip: leg de bidons ruim een uur van tevoren in de vriezer zodat het water goed koud is. Een ijskoude bidon ligt immers ook best lekker in je nek tijdens een core-stability oefening.

2. Kleding
Tussen hoge temperaturen en het dragen van kleding is een negatieve correlatie waarneembaar. Hoe warmer het buiten is, des te minder kledinglagen je draagt. Desondanks zijn er qua kleding tips en tricks waardoor je lichaam niet continu maximaal opgewarmd is. Draag dunne, lichte kleding en vermijd donkere kleuren. Donkere kleding absorbeert warmte, iets wat je juist absoluut wil voorkomen.

3. Omarm de watersproeier
Een waterveld heeft zo zijn voordelen. Zeker als de zon er vol op staat moet er met regelmaat gesproeid worden om de mat snel te houden en pijnlijke struikelpartijen te voorkomen. Precies tijdens deze sproeisessies kom jij in actie. Waar je normaliter met een grote boog om de straal heen loopt, biedt het nu bij uitstek de gelegenheid om af te koelen. Als je eenmaal gedoucht bent is het zaak om je handen goed droog te maken. Dat prachtige backhandschot dat je voor ogen had mislukt pijnlijk als je stick uit je handen glipt. Wellicht is het aanleggen van een zeempje als grip toch niet zo’n gek idee.

4. Draag scheenbeschermers met klittenband
Geen enkel hockeyvoorwerp heb je hoogstwaarschijnlijk zo vaak bedankt als je scheenbeschermers. Dit attribuut maakt zijn naam helemaal waar door je tegen die zwiepende stick van je ploeggenoot te beschermen, of die bal die net onder kniehoogte wordt geslagen. Toch hebben ze ook een nadeel, ze kleven namelijk zo aan je benen en met die warme kousen is dat in 30 graden niet uit te houden. Gelukkig hebben de ontwerpers van dit fantastische accessoire daar aan gedacht. Speciaal voor dit soort situaties is de scheenbeschermer met klittenband in het leven geroepen. In tegenstelling tot bij de ‘inschuif’ scheenbeschermer heb je hiervoor namelijk geen kousen nodig om ze op de juiste plek te houden. Koop (als je ze niet al in huis hebt) daarom een setje met klittenband zodat je die ellendig warme kousen lekker thuis kan laten. En het extra voordeel wat dit oplevert? De achterkant van je kuiten krijgt nog een kleurtje ook!

5. Train net wat minder intensief
Als je traint in warm weer ligt je hartslag per minuut tussen de 5 en 15 slagen hoger. Het kan geen kwaad om het onder deze temperaturen wat rustiger aan te pakken. Kort de training in, speel minder lang een intensieve partijvorm of doe een alternatieve trainingsvorm. Ga hardlopen in het bos of trek bijvoorbeeld het yogamatje uit de kast en het wordt zelfs achterover leunen. Hoewel, je buikspieren ga je de volgende dag dan heus wel voelen!

(bron: www.hockey.nl)